Home comes to our home

Donderdag ochtend héél vroeg kwamen papa, mama, Sam en Andrea met de taxi aan. We waren ze beneden aan het opwachten en het was natuurlijk súper leuk om elkaar weer te zien! Een hele invasie in ons appartement, met het maximum aan bagage mee. Allemaal kampeerspullen; chocola, drop & Martini Fiero voor mij; gereedschapskist & oliebollen mixen voor Ishay. Ze vinden ons appartement groot en vooral het balkongedeelte erg mooi! Na wat kletsen, uitpakken, etc, zijn ze alle vier nog wat gaan slapen. Ishay naar z'n werk en ik heb wat gerommeld en gelegen.

Na een chill ochtend en heerlijk ontbijt heb ik iedereen langs m'n Ulpan en de boulevard genomen. We wilden bij de oude haven een open tour bus nemen, maar helaas was die net kapot. Iedereen was nog lekker suf, en natuurlijk wilde ik dat lekker zo laten, zodat iedereen een beetje kon opladen voor het strak geplande weekend. Ishay en ik hebben weken zitten puzzelen wat de beste volgorde zou zijn en hoe we zo veel mogelijk konden doen & zien. 's Middags heeft Ishay de huurauto alvast opgehaald en zijn we met z'n allen naar Herzelia gegaan, waar we bij een van onze favoriete visrestaurants hebben gesmuld van alle hapjes en seafood. Uiteraard lekker buiten, met de zon die in de zee zakt, achter alle jachten.

Vrijdag 6 uur op. Pap & mam slapen in ons bed, Sam & Andrea op een matras in m'n atelier en Ishay & ik op de twee banken in de woonkamer. We hebben onze hike & camp spullen gepakt, ons in de volle auto gepropt en nog voor 7'en waren we op stap! Het begin van een zeer gesmeerd & goedlopend team. Met een tussenstop bij het monestry of the silence, Abbaye de Latroun, zijn we naar de Daraje Clifs gegaan vlakbij het noordelijke gedeelte van de Dode Zee. Onze eerste dagtocht en direct de meeste pittige en leukste van allemaal (in my opinion!). Ieder met een camel-bag op de rug, nog liters extra water, eten en natuurlijk touwen, zijn we om 9 uur gaan lopen. Ishay & ik hadden deze tocht al een keer eerder gedaan, toen deden we er zo'n 4 uur over. Deze winter had het iets meer geregend en pakte de tocht íetsss anders uit dan we gepland hadden! :-D Zie video en foto's! Je begint de trek door een mooie canyon langzaam naar beneden af te dalen, echt een práchtig uitzicht!! Beneden in de klif aangekomen begint het pas écht :-D Er waren wel vier keer zo veel water-pools waar we doorheen moesten en ook een stuk dieper! Tassen boven ons hoofd dus; zwaar!! En vaak zelfs met touwen vier-vijf meter een klif af 'lopen/abseilen' en dan in het super-gore water plonsen (stínkend van de dode dieren, etc), en dan proberen met een droge zware tas boven je hoofd de overkant te halen! Ik hou hiervan, superrrr cool en uitdagend, want er is geen weg terug!! Alleen een ladder vanuit een rescue helikopter zou je kunnen redden.. Uiteraard hadden we een heerlijke lunch stop tussendoor en waren sommige watertjes ook 'schoon' en verfrissend. Elke keer dachten we de laatse opstakels gehad te hebben, tot er weer een kwam, het gíng maar door. Uiteindelijk waren we allen best moe. Je moet je goed concentreren, want je wil natuurlijk niet van de rotsen storten, maar bovendien duurde de tocht véél langer dan verwacht! Voor Andrea was dit haar eerste extreme-hiking trip, maar ze ging door als Indiana Jones. Andrea en mama werden pro's in bibs-glijden. En ook papa, Sam en Ishay waren aan het genieten. We waren om iets van 4-5 uur 's middags bij het einde, éindelijk!! Het rescue team stond al klaar, want er waren nog heel wat jongeren die achter ons zaten. Na alle details gegeven te hebben over hun positie, of ze nog water hebben, etc, is Ishay gaan liften om de auto van boven op te halen en zijn we met z'n allen direct naar onze kampeerplek gereden. Inmiddels was het donker, iedereen was moe, bezweet, vies en hongerig. In de wind storm hebben we onze tenten opgezet met grote stenen erin zodat ze niet wegwaaiden. Papa en mama sliepen in de open lucht. We hebben heerlijk steaks, hamburgers, worstjes en aardappels gegeten van de bbq.

Na een slapeloze nacht van klapperende tentzeilen en zandstorm, zijn we om 4.30 opgestaan om Masada te beklimmen. Ishay's vader Chaim vergezelde ons en via de 'snake-trail' zijn we steil omhoog geklommen, waar we de ruïnes hebben bekeken en ontbeten hebben bij zonsopkomst met uitzicht over de Dode Zee valei.
Verder hebben we die dag nog gedreven in de Dode Zee, een 'spa' genomen in hete (zwavel)waterbronnen en dode zee modder en zijn we naar Ein Gedi gegaan. Een geweldig mooi natuurreservaat van de water bron Ein Gedi, met heerlijk helder zoetwater waar we ons even goed hebben kunnen wassen; een verademing na twee lange vieze dagen in 45C! Er zijn verschillende watervallen en pools, écht een paradijs vol chill plekjes.
Na afscheid genomen te hebben van Chaim, zijn we met z'n 6'en nog naar Kibutz Eind Gedi gegaan, waar een mooie groene botanical garden is vol kleurige bloemen en aparte planten (midden in de dor-droge woestijn dus!!). Voldaan zijn we aan het eind van de middag naar het noorden gereden, een geheel ander landschap, waar we onze tent hebben opgezet in het Yehudiya reserve.

Normaal gesproken zijn hier ook douches, waar we enorm naar uitkeken (stof uit ons haren wassen!), maar helaas waren ze die net aan het renoveren. Wassen bij een klein kraantje dus, ook heerlijk verfrissend!Na een heerlijk avondmaal bij ons kampvuur, zijn we bij het gebrul van kayoties and jakhalzen in slaap gevallen.

Zondag zijn we rustig opgestaan. We waren van plan de Yehudiya trail te lopen, maar helaas waren daar een jaar geleden in een verschuiving grote stenen naar beneden gekomen, waardoor het trail onbegaanbaar is geworden en de hellingen instabiel waren geworden. In plaats daarvan hebben we dus de Uper Zavitan trail gedaan, nieuw voor mij en ook super mooi! Een makkelijke (voornamelijk vlakke) wandeling, tussen de bloeiende bomen, rotsig vulkaan landschap en met heerlijk frisse zoetwater watervallen waar we in gezwommen hebben. Genieten!!
We zijn ook nog naar de Hexagon pools gegaan, bier & snack gehad bij de bierbrouwerij 'Bazelet' en hebben adelaars gespot in het Gamla reservaat.

Vanuit het noorden zijn we in twee uur teruggereden naar huis, auto uitgepakt, voor het eerst weer gedoucht! en met de auto naar Jaffo gegaan, waar we de zon in de zee hebben zien zakken, een wens hebben gedaan op de wishing bridge en lekker veel hebben gegeven bij een van onze favoriete Arabische restaurantjes. Smullen! En heerlijk om weer in een 'normaal' bed in slaap te vallen :-D

Maandag ochtend is Ishay weer naar z'n werk gegaan (hij had zo. vrij genomen), ik naar de Ulpan en de rest met de bus naar Jeruzalem. Gelukkig had ik niet ál te veel gemist, maar na 4 nachten nauwelijks slapen en overdag super actief zijn, viel ik nu bijna in slaap bij het zitten luisteren naar alle nieuwe grammatica! Thuis ben ik daarom direct met een grote opruiming en schoonmaak begonnen. Onze boom een beetje bijgesnoeid en alle kamers weer goed begaanbaar gemaakt, schoongemaakt & gesopt. Ishay is optijd thuisgekomen, zodat we vanaf 6 uur samen in de keuken alle voorbereidingen konden doen voor het food festival op zijn werk de volgende dag. Ishay is (dé) aangewezen (persoon) voor alle activiteiten binnen hun Comverse team. Dit keer dus een food festival ivm Shavuot. Ieder team heeft een stand en maakt hapjes van een bepaald land/thema. Ishay had natuurlijk Nederland gekozen en we hebben vorige week dan ook een molen gemaakt, en op z'n werk heeft hij nog Amsterdamse huisjes uit enorm grote houten platen gezaagd & beschilderd. Mama had grote inkopen gedaan in NL en allerlei NL-versieringen meegenomen én alle ingrediënten voor poffertjes, speculaas en oliebollen (die in deze tijd natuurlijk nergens te krijgen zijn, maar na alle supermarkten afgegaan te zijn, toevallig nog in een uitverkoopbak vond). Ook de Nederlandse Ambassade in TLV heeft Ishay allerlei posters en vlaggen uitgeleend. Dus wij hebben tot laat in de avond honderden poffertjes staan bakken en 118 oliebollen. Ik kon geen oliebol meer zien, pff, en heb daarna maar een heerlijk bad genomen, maar nóg zit er een olie-lucht in m'n neus. ;-) We hebben nog wat mooie teaser-kaartjes gemaakt voor de jury etc en eindelijk weer in een bed geslapen, heerlijk!
Ishay is om 4 uur alvast naar z'n werk gegaan voor alle last-minute voorbereidingen en ik heb de foto's gezien: het zag er echt súper mooi en impressive uit! En (het kon haast niet anders) gelukkig is al het werk niet voor niets geweest, want Ishay's team had de beste presentatie & hapjes en dus gewonnen!!

Het was fijn om 's avonds lekker samen te zijn. Eindelijk alle stress van plannen en events achter ons, én natuurlijk gezond. We hebben het hele hoofdstuk samen kunnen afsluiten en lekker gebeachball't op het strand en gezwommen in zee, samen met de rode zon.

Woensdag kwamen de vier terug uit Jeruzalem en hebben we hele mooie (nieuwe) bordjes gekregen van papa en mama. Bordjes waar wij in Rwanda altijd van hadden gegeten, super leuk dus en mooie herinnering! Sam&Andrea hebben een heerlijk kaviaar voorafje voor ons gemaakt, waarna ik vis en sla etc heb klaargemaakt. Na het eten hebben we Ishay's event foto's bewonderd en gelachten bij de filmpjes die ik tijdens het weekend had gemaakt en inmiddels had geedit.

Sam

Merciiiii voor alles!!

Tineke

Fantastisch verhaal, exact zoals het was!
EN HET WAS SUPER!!!

Koosje

Geweldige ervaring met zijn allen. Dat klimmen is niets meer voor mij hoor, misschien ook billenglijden? Top, groetjes.

Marianne

Jaloersmakende verhalen! Super leuk!