The last chapter

Dinsdag zijn we na een beetje uitzieken, in de middag met de bus naar Trinidad gegaan. Een rit van 5 ½ uur dwars door Cuba, van de Golf van Mexico naar de Caribische kust. Erg leuk om zo meer van Cuba te zien. Het is hier zo mooi en lekker groen. Het gras is ook hier gemanicuurd met machete en heggenschaar, met het verschil dat hier geen plastic in de bermen, etc is; een puur natuur uitzicht! Plastic is hier so wie so zeer ‘schaars'. De mensen zijn erg arm en gaan nog steeds met een soort afstreepboekje naar de ‘winkel'(altijd -op alcohol na vrijwel leeg (en toch hebben we geen dronken mensen gezien) De eerste avond zaten we hierdoor ook zonder water, waardoor we uit nood maar kraanwater hebben gekookt. Ik zit echter al wel de hele week met buikkrampen). Na een prachtige zonsondergang kwamen we in Trinidad aan. Na wat gezoek vonden we een mooie casa en zijn we nog ‘uit' gegaan. In een klein binnenplaatsje was een band aan het spelen en traden (salsa) dansers op. Súper sfeervol, gezellig en leuk! Ishay stak natuurlijk zijn Partagas met een big smile op en ik genoot van m'n Cubaanse rum-mojito (+af en toe een trekje, nu ik toch in Cuba ben! :-) ).

De volgende dag hebben we lekker rondgewandeld. Cuba is een en al tranquilo, stenen straten, prachtige oude auto's en paard & wagen als vervoersmiddelen, gekleurde hoge huizen met sierlijke witte tralies (al word hier niet gestolen door de hoge straffen en bendes bestaan (nog) niet), mensen in alle huidtinten die vriendelijk kletsen & lachen. Dat ik alles in kleur zie, helpt me steeds herinneren dat ik niet in een zwart/wit film zit. :-) We zijn nog even naar het nabijgelegen strand gegaan en eindigden onze dag met live muziek, zonsondergang en dansende mensen. Oja, en een Montecristo! :-)

Donderdag al! Pff, een week in Cuba is veel te kort! 's Ochtends weer een overheerlijk ontbijt gehad van onze gastvrouw. Lekker veel fruit. Papaja en guava krijg je hier in alle vormen (stukjes, sap, etc) in overvloed. En niet te vergeten de papaja-grootte avocado's! Het lijkt wel alsof Cuba geen andere bomen heeft, écht!

We hebben een taxi deal gemaakt en zijn nog snel even naar een marktstand gegaan waar we allerlei meegebrachte dingen (zeepjes, shirts, stiften, notebooks, mp3, etc) hebben geruild en weggegeven. Met de ‘taxi' zijn we naar Viñales gegaan, inderdaad.. half Cuba door (6 ½ uur). Een erg aardige jongen/man die geen woord Engels kon en wij niet voldoende Spaans om correcte zinnen uit te brengen. Veel gebaren dus en smilen, maar een goede en vlotte rit. Weer veel van Cuba gezien (bijna volledig vlak, maar onze bestemming is tussen de bergen). Hij ging nog via wat fam & vrienden, ‘tanken' bij een of ander achterafgelegen huis (jerrycan) (waar wij rustig een beetje buiten gingen lopen, 0% risico gevoel) en lunchen voor 1,5 convertables (=1,5 euro).

Viñales (our fiñal destination helaas) is een vallei dat tig jaar geleden ontstaan is doordat het naar beneden gezakt is. Het ligt dus tussen klif-achtige bergen, met een enorm grotten stelsel.

Met een lobster van onze gastvrouw in onze tummies en een Cohiba tussen Ishay's happy lippen ben ik (nog steeds met hevige buikkrampen) in slaap gevallen.

Gisteren hebben we fietsen gehuurd en zijn we rond gaan toeren. Eerst naar de tabacco farm. Waar het land klaargemaakt werd voor het zaaien en 3 mnd later wordt er geoogst. De rest van het jaar staat er maïs. Na het maakproces gezien te hebben stak Ishay een lange sigaar op. In de ochtend! :-) We zijn naar grotten gefietst (waar slaven zich vroeger in verstopten) en hebben op de terugweg sigaarinkopen gedaan. Cuba is bepaald geen shop land. Er is eigenlijk niets te vinden, winkeltjes zijn leeg en het eten is zeer magertjes. Je moet hopen dat je casa ownster lekker kan koken. Maar sigaren...equals Cuba. Trouwens, bijna iedereen rookt hier sigaretten, slechts zeer zelden zie je een sigarenroker.

We eindigden onze dag in het zonnetje, hopend op een goed kleurtje voordat we frio-NL in zijn, en hebben met dezelfde jongen afgesproken dat hij ons naar het vliegveld brengt, erg relaxt.

Vandaag, zaterdag, onze kilootjes zorgvuldig gepakt, nog een paar laatste fotootjes, heerlijk warme zonnestralen en onze reis terug naar NL begint. Onze lieve chauffeur (die onderweg te horen kreeg dat z'n opa overleden was) hebben we een beetje in verlegenheid gebracht toen we hem overladen met onze laatste goodies. En op het vliegveld hebben we een heerlijke fles Cava opengepopt en geproost op onze fantastische vakantie!!

The End.