In de jungle...lalalalaaa!

Hoihoi! Hoe gaat het met iedereen? Hier alles goed!! :-)

Donderdag 30/9 zijn we ´s ochtends mete en `tour` naar een grote waterval gereden (paar uur van S.C). Omdat het laag- & regenseizoen is, is veel verlaten en overstroomd. De waterval was extra groot en krachtig, maar helaas was de kabelbaan over de waterval heen niet in gebruik, dat zou super cool geweest zijn. We hebben enorm grote blauwe vlinders gezien en een paar knal oranje vogeltjes. Een paar uur verderop hebben we de lagoon`s gewonderd. Normaal hebben ze allemaal verschillende tinten blauw water, maar door het slechte weer was dat nauwelijks te zien. Toch erg mooi, met het woud eromheen. We hebben bij een straat standje taco`s met een of andere bloem van een calebas gegeten. De taco wordt natuurlijk voor je neus gekneed en men kookt hier nog gewoon op vuur, leuk om te zien. Het was erg lekker en we hebben er nog een aantal met avocado en chorizo gegeten, alles natuurlijk met (HOT) salsa! :-) Aangezien het regende, voelde het water van de lagoon lekker aan en zijn Ishay & ik erin gedoken!

`s Avonds laat terug, in een gezellig barretje met life muziek spelletjes gespeeld. Volgende dag lekker rustig aan gedaan + de bus naar Palenque genomen (6 uur), door de prachtige groene jungle met af en toe dorpjes waar vrouwen in kleurige klederdracht de mais drogen & pellen tussen de houten en kleien huisjes. `s Avonds hebben we midden in de jungle in een cabaña geslapen. Geweldig al die krekels, brulapen en tropische bloemen!!

Zaterdag zijn we in alle vroegte 4 km naar de Azteken tempels gelopen. We hoopten hierdoor extra veel beesten te zien, maar helaas. Alleen groene parkieten, vele vlinders en het geluid van apen. De tempels waren prachtig, de meesten zijn nog onder de jungle, maar de grootsten waren `opgegraven`. We hebben heerlijk rondgelopen, als een van de weinige toeristen, lekker relaxt en we hadden alle tijd. Op een gegeven moment ontdekten we dat overal avocado bomen stonden! Met gespitste oren a la Kiko zijn we het terrein afgegaan. Onze tas zat half vol (!) avocado´s tot ik tot nog een geweldige ontdekking kwam, namelijk dé boom met rode zaadjes! Dus het volgende uur mikte Ishay steeds een naar de zaadjes en raapte ik ze op. Top! Snel maar ergens draad en naald kopen en lekker sieraden knopen ´on the road´. In de bush hebben we ook nog een gewéldig mooie waterval gezien, precies een kopie van alle spa-plaatjes! Amazing!!

Omdat ons geld op was, zijn we alle km´ers teruggelopen, hebebn we in onze ´Jungle Palace´ eten klaargemaakt + lekker muziek gedraaid. :-)

Ondertussen zitten we in Guatemala!

Zondagochtend stonden we om 6 uur in het pikke donker, in de jungle met oorverdovende brulapen boven ons (net aggressieve tijgers!), op de van naar de grens te wachten. Alles is hier laat, dus het duurde even, maar per van, boot over de brede rivier (just the two of us!) en lokale ´chicken bus´, zijn we al hobbelend en stofhappend (yeah! Het is droog hier!!) naar Flores gegaan. De ´grensovergang´ ging verbazend makkelijk. Een goedlachse man stempelde precies waar wij aangaven, in onze overvolle paspoorten. We waren duidelijk de eerste (en enige) toeristen.

Ons hostel hier is een oase van groen, dieren en gezellige mede backpackers. Vandaag hebben we de magische tempels van Tikal bewonderd. Ik kon me nog aardig wat herinneren van een eerdere vakantie. Zeer impressive, groots en hoog! En dat alles met de ahnd en ver voor de uitvinding van het wiel! We waren weer extra vroeg gegaan en hebben onwijs veel slingerapen gezien, aparte vogels, brulapen en vele andere dieren.

Kortom, we genieten vrolijk verder!

Tot snel & veel liefs van ons!

Joany

Wat een overweldigend natuur!Tikal is idd de mooiste tempel van de Maya cultuur!Hebben jullie ook een gids voor uitleg erbij. Enjoy!xxx

Tineke

Wat een leuke en onderhoudende verhalen, ik wil erbij zijn!! Geniet, dikke kus, mama/Tineke