Viva la vida!

Samen naar Schiphol gaan is niet nieuw, maar samen het vliegtuig instappen is toch nog wel speciaal. Een geode vlucht van 11 uur, met lekker veel films kijken, en we zijn 10.000 km verder: Mexico City. Er zijn lange douane rijen, maar alles loopt soepel en met een taxi komen we bij ons eerste hostel. In de dorm van Hostel Amigo hebben we heerlijk geslapen. Met onze jetlag waren we natuurlijk erg vroeg wakker (7 uur tijdsverschil), maar met goede spirit begonnen we onze dag. In ´Mechico´ baby! Samen met een Argentijns meisje, een Schotse jongen en een locale Mexicaan als gids zijn we op pad gegaan. Met de metro via een groot park waar ik verrukkelijke mango heb gesnoept (Ishay niet, aangezien het Yom Kipur is en hij de hele dag vast. Errug pittig dit keer met het tijdsverschil!) naar het Antropology Museum. Het was erg interessant om alles uitgelegd te krijgen. Azteken, Maya´s, het is een prachtig en erg groot museum. Daarna zijn we met z´n viertjes verder gegaan, op naar casa asul! Het metro netwerk werkt perfect en is stukken veiliger dan een taxi. Voor 3 pesos p/p (25 eurocent) kun je overal naartoe en je hebt genoeg rond te kijken, dat moet ook wel voor de pickpocketing natuurlijk. Er zijn continu mensen die door de metro lopen, snoepjes op je schoot leggen en ze vervolgens weer ophalen of verkopen. Ook transformeert de coupé regelmatig in een discotheek of mexicaans cafeetje met luide muziek, cd´tjes te koop! :-)

Tongue out

Aangekomen bij Frida Kahlo´s museum (hoe kunnen we anders op onze eerste dag in Mexico), hebben we heerlijk rondgekeken. De vele schilderijen, het atelier met rolstoel, bed met Spiegel en we hebben gerelaxt in de mooie tuin met beelden van Diego. Terug bij ons hostel zijn we na een douche en flimzie maaltijd tevreden als een blok in slaap gevallen.

Ook onze tweede dag was geweldig. Gelukkig mocht Ishay ook weer eten, dus we konden samen genieten van de fruitsapjes, mango´s, cactusvruchten, etc! We besloten om niet met de hostel-tour naar Teotihuacán te gaan (50km ten noorden van MC), maar lekker goedkoop & avontuurlijk zelf. Met de metro´s en bus zijn we de stad uitgereden en zagen alle vrolijk geverfde Mexicaanse ´favela´s´ op de berghellingen. Sneu om te zien, maar veel tijd om daar verder over na te denken krgen we niet, want ineens klonk in m´n rechter oor ¨arriba y arriba, por ti seré... para bailar la bamba ¨ op gitaar (+song). Zo vrolijk!! De busrit ging snel & swingend voorbij!

Laughing

Teotihuacán is een argeologische zone op 2300 meter hoogte, dat in de jaren 250 tot 600 het grootste pre-Hispanic Mexicaanse empire was. We hebben de steile ´pyramids of the Sun and Moon´ beklommen, waarvandaan we een mooi uitzicht hadden over de oude stad. Toen wij er waren werd het ook net bezocht door een hele groep in wit geklede Indiaanse pelgrims.

Eenmaal terug in MC zijn we lekker rond gaan lopen door de stad. Alle schoonmakers nemen hun taak erg serieus, waardoor de stad er heel schoon uit ziet (al stinkt het vaak wel). We zijn door een park gegaan waar vanalles te zien was. Politie en (privé) security zie je trouwens ook om de paar meter. Sommige net als in de films: op een zwart paard, met een grote hoed, een zwart pak met langs de pijpen en armen een gouden patron geborduurd.

Toen we het Diego Rivera museum bezochten, hadden we het geluk date r net allemaal muziek ´optredens´ waren. Telkens een andere guitarist die een mooi nummer speelde vóór Diego´s enorme (muur) schilderij. Dus we hebben heerlijk geluisterd naar de muziek en tegelijk in alle rust het schildrij bewonderd, waardoor het mooier en mooier werd. Puur genieten!

De zon hebben we nog niet gezien, maar gelukkig valt de meeste regen ´s nachts. Hoewel we in Taxco (waar we maandag naartoe zijn gegaan per bus) alleen maar regen hebben gehad. Het stroomde als een rivier over de straten de berghelling af! Desalniettemin is het een erg mooi stadje, vól witte kevers (taxi´s) die de nauwe straatjes doorkrossen. Ook is het stadje, net als de rest van Mexico, volop versierd wat het extra mooi maakt. Dit is nog van Independence Day, 15 sept jl. Taxco is dé zilverstad van Mexico, ik hoopte dan ook voor leuke prijsjes gereedschap op de kop te kunnen tikken, maar helaas.. Het meeste heb ik al (en beter), en de speciale staken die ik zocht, konden we nergens vinden en ook niemand die ze voor mij kon maken. Helaas. Bijna niemand spreekt trouwens engels in Mexico, maar bij de douane viel mijn mond al open...mijn vriendje praat gewoon in het Spaans terug!!

Laughing

Ondertussen zijn we in Puerto Escondido. Van Taxco zijn we naar Acapulco gegaan (4.5 uur). Een plaats aan de kust waar het wárm was voor de verandering! Maar ons een te grote stad en zoals tot nu toe bijna overal, zijn wij de enige touristen. Gek genoeg zijn een paar medebackpackers om je heen toch wel leuker-gezelliger. We zijn 1 nacht in Acapulco gebleven en hebben ´s avonds de cliffdivers gezien bij zonsondergang! Jongens die van een enorm hooge cliff in een smalle bay duiken (incl salto´s etc!), waar de golven met geweld tegen de rotsen donderen. Geweldig om te zien!

Gisteren hebben we een busrit gehad waar geen eind aan leek te komen. De bussen zijn hier best luxe. Veel ruimte en tv´s etc. Maar ze draaien de een na de andere gesynchroniseerde film op vol. 10! :-S De rit van 400 km duurde 10 uur. Het is mooi om Mexico te zien, enorme veel groen en oerwoud. Maar ook continu plastic langs te weg. Het regende met bakken uit de lucht en veel straten waren in rivieren veranderd. Gelukkig zaten wij droog en kwamen we uiteindelijk ´s avonds aan in Puerto Escondido.

Het is hier mooi. We zitten aan een bay, echt een hippie surfers plek. Alles is nog nat van alle regen, maar op het moment schijnt de zon, dus hopelijk blijft dat nog een uurtje of wat, zodat wij het strand op kunnen. We hebben onze beach ball meegenomen, dus wij zeggen:

hasta luego amigo´s!!

PS: zie ook onze foto´s!

Marieke van Zwet

Haha, wat een geweldige foto's!! Mango eten, uit kokosnoot drinken, wilde rivier (!), vissen (good job Ishay!), etc. Veel plezier!! Have fun xx

Marieke van Zwet

Vooral de laatste foto is 'geestig' (Ishay lijkt net een spook...hihi)

joany

Heerlijke fotos van jullie 2!!
Tot nu toe hebben wij bijna de zelfde trip gemaakt in Mexico!
En bedankt voor de felicitatie!lief!
Take care!xx

Joyce

Ziet er allemaal heerlijk uit! ik herken ook wel dingen, mexico stad en puerto escondido ben ik ook geweest!

Je gaat je verjaardag dus ook lekker daar vieren! Geniet van al het moois en natuurlijk van elkaar. We spreken elkaar snel weer!

ps: heb net een vlucht geboekt, kom 25 nov. weer naar Nederland.

Joyce

Dikke kus natuurlijk van mij!